Do 19 października właściciele obiektów, osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz wszyscy mieszkańcy, którzy mają na swoich posesjach urządzenia reklamowe (banery, szyldy, tablice i inne reklamy) mają czas na dostosowanie się do obowiązującej w Starachowicach uchwały reklamowej.
Przypomnijmy, że zgodnie z treścią Uchwały, miasto Starachowice zostało podzielone na trzy strefy:
strefę czerwoną zawierającą obszary: A-Rynek, B-Szlakowisko i Park, C-Lubianka, D-Pasternik, E-Wielki Piec, F-Centrum.
strefę żółtą zawierającą obszary: G-Piachy, H-Wierzbnik, I-Park Kultury, J-MOSiR, K-Strzelnica, L-Wyszyńskiego.
strefę białą obejmującą pozostałą część miasta.
Poza tym, że z przestrzeni publicznej zniknęły banery z ogrodzeń, regulacji jest o wiele więcej. Najwięcej obostrzeń jest w rejonach miastach objętych kolorem czerwonym. Tutaj przepisy mówią, że dany lokal handlowy może mieć tylko szyld z trwałego materiału do wielkości 0,7 m.kw. i potykacz. Za zabronioną reklamę w zapisach uchwały uznano oklejanie szyb w strefie czerwonej.
Od sierpnia pracownicy Referatu Ochrony Środowiska i Straż Miejska prowadzili kontrole oraz działania informacyjne. Zawiadamiali firmy oraz właścicieli nieruchomości o konieczności podporządkowania się uchwale.
Do radnego Rady Miejskiej Michała Walendzika wpłynęły uwagi od mieszkańców dotyczące przepisów zawartych w starachowickiej uchwale krajobrazowej, natomiast jak wynika z odpowiedzi wiceprezydent Elżbiety Gralec nikt nie zgłaszał zastrzeżeń wprost do Urzędu Miejskiego.
„Proszę o dokonanie analizy obecnego stanu rzeczy. Precyzyjne regulacje zawarte w przytoczonej uchwale porządkują nasze otoczenie, ale jednocześnie mogą wywoływać znaczące skutki finansowe u naszych lokalnych przedsiębiorców. Według posiadanych przeze mnie informacji odbywa się (lub odbywał się) monitoring postępu w dostosowaniu różnych miejsc w naszym mieście (w tym lokali handlowych i usługowych) do zasad określonych w „uchwale krajobrazowej”. Przy tej okazji należy zbierać również zgłaszane przez przedsiębiorców i mieszkańców uwagi, aby wypracować kompromisowe rozwiązania, które z jednej strony posłużą uporządkowaniu otoczenia, ale również ochronią lokalnych przedsiębiorców przed koniecznością ponoszenia wysokich nakładów finansowych w celu dostosowania do uchwalonych zasad. W związku z powyższym proszę o weryfikację obecnych przepisów i tych, które wkrótce wchodzą w życie w kontekście obecnych uwarunkować oraz uwag i informacji przekazywanych przez mieszkańców (w szczególności od przedsiębiorców). Należy pamiętać, że wprowadzenie do lokalnego prawa przepisów "uchwały krajobrazowej" nie jest obligatoryjne, a może wiązać z ponoszeniem przez mieszkańców konkretnych kosztów” – napisał w połowie września radny Michał Walendzik w interpelacji do prezydenta miasta.
Odpowiedzi udzieliła zastępczyni prezydenta miasta ds. gospodarczych Elżbieta Gralec.
„W odpowiedzi na interpelacje z dn. 12.09.2023 dotyczącej Uchwały Nr XI/9/2022 Rady Miejskiej w Starachowicach z dnia 30 września 2022 r. w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania na terenie miasta Starachowice obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane (Dz. Urz. Woj. Świętokrzyskiego z dnia 4 października 2022 r. poz. 3369), informuję, że obowiązująca uchwała zwana potocznie krajobrazową lub reklamową została uchwalona przez Radę Miejską w Starachowicach.
Obecny stan prawny jest taki, iż powyższa uchwała obowiązuje jako akt prawa miejscowego, a weszła w życie z dniem 19 października 2022 roku. Termin dostosowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych w tym szyldów został określony w uchwale na 12 miesięcy od dnia wejście w życie uchwały tj. do 19 października 2023 r.
Nadmienić należy, iż intencyjna uchwała krajobrazowa weszła w życie w maju 2016 roku, następna w 2019 roku.
Projekt obecnie obowiązującej uchwały krajobrazowej był wyłożony do publicznego wglądu a wszystkie wniesione do projektu uwagi, również przedsiębiorców zostały rozstrzygnięte przez Prezydenta Miasta Starachowice oraz Radę Miejską w Starachowicach.
Do chwili obecnej do Urzędu Miejskiego w Starachowicach nie wpłynęły żadne uwagi dotyczące przedmiotowej uchwały.
Wprowadzenie do lokalnego prawa obecnej Uchwały Nr XI/9/2022 Rady Miejskiej w Starachowicach potocznie zwanej krajobrazową nie było obligatoryjne i należy do wyłącznej kompetencji kolegialnego organu stanowiącego i kontrolnego, jakim jest w tym przypadku Rada Miejska w Starachowicach” – brzmi odpowiedź wiceprezydent Gralec.
Obowiązująca na terenie miasta Starachowice uchwała krajobrazowa jest dostępna w Systemie Informacji Przestrzennej po kliknięciu [tutaj].
Dodane: 06.10.23 | Odsłony: 2339 | komentarze (15)mieszkaniec | 2023-10-06 08:30:11 napisał(a):
Pani Gralec zapomniała powiedzieć, że tą uchwałę na sesję Rady Miejskiej wniósł Materek niestety prezydent i to jest jego projekt i inicjatywa.
Bardzo dobrze | 2023-10-06 09:51:19 napisał(a):
gonić Januszy biznesu
mieszkaniec | 2023-10-06 10:32:33 napisał(a):
To stacje benzynowe się ucieszą, Galardia, Dom Kultury itp...
Do bardzo dobrze | 2023-10-06 10:48:11 napisał(a):
Nieudaczniku do Psiej Wólki wyjazd a nie oceniać przedsiębiorców
lena | 2023-10-06 11:46:10 napisał(a):
Jest ich jeszcze niestety pełno
obserwator | 2023-10-06 17:47:46 napisał(a):
ludzie Nowy Jork jest cały w reklamach i co,i nic,a prezydent nowator pokazuje zaściankowość
do powyżej | 2023-10-06 18:03:54 napisał(a):
Raczej dba o estetykę miasta. Dla mnie wzorem są miasta Europy Zachodniej
do obserwator | 2023-10-06 19:04:27 napisał(a):
To nie zaściankowość. To przemyślane działania prezydenta, który tą ustawą wyeliminował wizualnie wszystkich pozostałych kandydatów w wyborach, a przy okazji pokarał miejscowych przedsiębiorców i usługodawców. Po trupach do celu.
do do powyżej | 2023-10-06 19:08:31 napisał(a):
O jakiej estetyce miasta ty mówisz, chyba mieszkamy w innych miastach.
Pan prezydent... | 2023-10-06 19:42:30 napisał(a):
.. wykleja swój wizerunek w podrzędnych sklepikach, bo najwyraźniej poważni handlowcy nie chcą z nim rozmawiać...
do Pan prezydent | 2023-10-06 21:52:06 napisał(a):
Czyżby nasze media też były podrzędne? nie mają z tym wizerunkiem problemów.
Wiele jest analogii między rządzeniem krajem a tym miastem m.in w temacie media.
LEX | 2023-10-07 12:04:53 napisał(a):
Może tej uchwale powinna się przyjrzeć prokuratura. Ograniczenie w pewnej część miasta swobody prowadzenia działalność gospodarczej... Własne budynki na których nie można wieszać reklam... są tak rygorystyczne ograniczenia jak na starym mieście w Krakowie (ktoś kto to wymyślił jest ...?) ???. Podnosi się drastycznie podatki a następnie utrudnia się prowadzenie działalności gospodarczej. A galerie rosną w siłę. Jak wykończycie tę część miasta skąd będziecie mieli na diety. Dlaczego to robicie?? Jaki macie w tym interes???
Senior | 2023-10-07 17:32:36 napisał(a):
Radna Niewczas w biurze budynku na Lipowej też obkleiła sie Materkiem . Całe drzwi i witryna
czy Starachowice łamią prawo wyborcze? | 2023-10-10 21:52:02 napisał(a):
Straż miejska interweniuje w sprawie plakatów wyborczych na prywatnych posesjach. Czy łamie prawo ? W hierarchii aktów prawnych kodeks wyborczy stoi ponad zapisami aktu prawa miejscowego, jakim jest uchwała krajobrazowa, dlatego nie może ona zakazywać albo ograniczać wywieszania plakatów przez komitety wyborcze. Zgodnie z kodeksem wyborczym plakaty kandydatów i hasła mogą zostać powieszone m.in. na ścianach budynków, latarniach czy ogrodzeniach, ale wyłącznie po uzyskaniu zgody zarządcy obiektu. Dokument ten zobowiązuje także komitety do usunięcie plakatów w ciągu 30 dni, licząc od dnia wyborów. Plakaty nie mogą być umieszczane w lokalach obwodowych komisji wyborczych i budynkach, w których się znajdują, a także m.in. na terenie urzędów, szkół czy jednostek wojskowych.
nie pisze, tylko: jest napisane
przyszedł ktoś? ile tych aktywnych kobiet na...
u seniorów byli chyba z ofertą sprzedaży...
.. działania policji w sytuacji, kiedy...
eee tam, przecież bryluje z sawicka to tu to...
Basia | 2023-10-06 08:22:27 napisał(a):
Przy Parku jest wielka reklama restauracji,czy to tak może być?