Projekt uchwały krajobrazowej dla Starachowic, miasto podzielone na dwie strefy. Które reklamy będą musiały zniknąć?

12028.nsmed

Referat Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu Miejskiego w Starachowicach przygotował projekt uchwały „w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.”

W skrócie jest to tzw. uchwała krajobrazowa bądź uchwała reklamowa, która będzie miała na celu uporządkowanie „reklam” i nie tylko, na terenie miasta. Kto zyska, a kto straci? Właściciele nieruchomości, właściciele firm reklamowych, przedsiębiorcy, społeczeństwo? Fakt jest taki, że ten projekt uchwały Rady Miejskiej powinien być ważny dla wszystkich. 

Wedle zapisów w projekcie, miasto zostało podzielone na dwie strefy. Pierwsza strefa jest bardziej restrykcyjna pod względem zajmowania powierzchni pod banery, szyldy, tablice reklamowe, potykacze. Do pierwszej strefy należą: 

Obszar A: plac Rynek, ulice Niska i Wysoka, część ulicy Iłżeckiej, ulica Kościelna od skrzyżowania z aleją Armii Krajowej, krótki odcinek ulicy Piłsudskiego do skrzyżowania z Dworcową.

Obszar B: park i część Szlakowiska

Obszar C: Lubianka z wyłączeniem domów prywatnych

Obszar D: Pasternik i okolice Dworca Zachodniego

Obszar E: teren Muzeum Przyrody i Techniki

Obszar F: tereny zielone między Galerią Skałka a blokiem Staszica 1 plus Pasaż Staszica.

Druga strefa, to cała pozostała część miasta.

W pierwszej strefie wedle proponowanych zasad zabrania się stosowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych z wyłączeniem szyldów i potykaczy. Dozwolone są reklamy w wiatach przystankowych oraz wyjątek stanowią reklamy, które są związane z imprezami np. organizowanych przez jednostki kulturalne. W planach jest zakazanie sytuowania wolnostojących tablic reklamowych na działkach budowlanych oraz zakazanie umieszczania reklam, również w formie banerów na elewacjach budynków i budowli. W pierwszej strefie mamy także nie zobaczyć reklam na ogrodzeniach. Projekt uchwały zakłada również, że szyldy nie powinny przekraczać 5% powierzchni każdej elewacji budynku w strefie pierwszej oraz nie powinny przekraczać 15% powierzchni każdej elewacji budynku w strefie drugiej. Ponadto łączna powierzchnia ekspozycji tablic reklamowych i urządzeń reklamowych nie będzie mogła przekroczyć 25% powierzchni każdej elewacji budynku. Dla części konstrukcji tablic i urządzeń reklamowych wolnostojących określa się jednolitą kolorystykę w barwie szarej lub czarnej. Potykacze będą mogły być ustawiane na chodnikach, których szerokość będzie nie mniejsza niż 2 metry. Maksymalna wysokość potykacza to 150 cm, w powierzchnia ekspozycji reklamy nie może być większa jak 1 m.kw. „Każdy podmiot prowadzący działalność na terenie nieruchomości, może umieścić maksymalnie 2 szyldy dla każdego rodzaju prowadzonej działalności.” - czytamy w projekcie uchwały.

W drugiej strefie restrykcje są mniejsze. Więcej informacji poniżej. 

Istniejące w dniu wejścia w życie tej  uchwały, tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, zrealizowane na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę lub podlegające zgłoszeniu są zwolnione z obowiązku ich dostosowania do zakazów, zasad lub warunków określonych w niniejszej uchwale.

Projekt uchwały ustala także zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane. Ponadto mają zostać wprowadzone regulacje dotyczące ogrodzeń. Przykładowo maksymalna wysokość ogrodzenia w pierwszej strefie to 180 cm, a w drugiej strefie 210 cm. 

UWAGI do projektu uchwały 

Uwagi należy składać w nieprzekraczalnym terminie do dnia 28 listopada 2019 r. Informacji udziela Referat Architektury i Planowania Przestrzennego - tel: 41-273-82-12.

Po 28 listopada możliwości są dwie. Jeśli starachowiczanie będą mieli wiele uwag i projekt ulegnie radykalnej zmianie, wtedy prezydent Marek Materek zadecyduje o ponownym wyłożeniu projektu uchwały po zmianach do publicznego wglądu. Jeśli zmian nie będzie bądź będą małoznaczące, projekt uchwały trafi najpierw do kilku komisji Rady Miejskiej. Tam swoje uwagi będą mogli wyrazić radni Rady Miejskiej. Następnie prawdopodobnie w grudniu 2019 projekt uchwały trafi pod obrady Rady Miejskiej. Projekt uchwały zakreśla termin dostosowania istniejących tablic i urządzeń reklamowych na 12 miesięcy od dnia wejścia w życie tej uchwały. 

Osobno radni będą procedowali projekt uchwały dotyczący opłat za reklamy „nie mieszczące się” w przepisach. 

Dodane: 18.11.19 | Odsłony: 1512
Tagi:

Komentarze użytkowników

Lena | 2019-11-18 07:16:42 napisał(a):

Wreszcie. Reklamy w mieście straszą

Vifi | 2019-11-18 07:42:59 napisał(a):

Ale powinno dotyczyć tych co już wiszą. Np na Domu Chłopa. Tu trzeba interwencji.

neo | 2019-11-18 09:38:09 napisał(a):

Starachowice nie są miastem bogatym to może chociaż powinny być czyste i pozbawione właśnie tych paskudnych elementów, które psują estetykę. Wytrwałości w realizacji. Bez nakładów finansowych można bardzo zmienić wygląd miasta. A zacząć można od płotów szkół. Aż się prosi zdjąć te paskudztwa z płotu sp 9 bo obok powstaje skwer i fontanna a reklamy straszą

LL | 2019-11-18 18:04:30 napisał(a):

Jestem za. Niektóre reklamy na płotach ograniczają widoczność kierowcom, a to już stwarza zagrożenie dla użytkowników dróg.

Ola | 2020-12-04 15:27:51 napisał(a):

I kto mi za 2nowe reklamy kase odda??

Mamrr | 2020-12-04 15:29:19 napisał(a):

Nie dosc ze bieda to jeszcze reklame kaza zdjac

Agaa | 2020-12-04 15:30:49 napisał(a):

Najpierw pandemia a teraz to..szok chca sklepy wykończyc

Gaj | 2020-12-04 15:33:00 napisał(a):

Coraz gorzej sie robi nie dosc ze nie wszyscy sklepikarze dostali pomoc w pandemie to jeszcze zdjac zeklame trzeba

do powyżej | 2020-12-04 15:42:42 napisał(a):

Naiwnością jest myśleć że reklama na płocie przyciągnie chociaż jednego klienta.

Pola | 2020-12-04 15:44:14 napisał(a):

Ludzie zamykaja dzialalnosci bo tak jest ciezko w dobie wirusa a oni kaza zdjac reklame

Cobretti | 2020-12-04 18:08:11 napisał(a):

Zagięła w tej uchwale ,jej istota i cel jaki w zamyśle miał być zrealizowany. Powstał gniot, niejasny od początku do końca z niedoróbkami, a mieszkańcy mają się do tego dostosować...

Jan | 2020-12-04 19:05:05 napisał(a):

Czas uporządkować miasto. Szmatławe reklamy nic nie dają tylko straszą

Cobretti | 2020-12-04 19:19:25 napisał(a):

Problem w tym, że przesadzono i żądają zdejmowania nawet bardzo eleganckich np. wewnątrz okien budynku. Za dużo niewiadomych jest w tej uchwale i nie wyjaśnionych terminów, które kto ma wyjaśniać i oceniać, Straż Miejska ?

monia | 2020-12-05 11:25:00 napisał(a):

żeby bylo naprawde ładnie trzeba by bylo zaorac cale miasto i od nowa wszysto postawic a nie informacje gdzie cos sie miesci likwidować rozumiem jak cos wyblaklo lub jest podarte to tak mozna zlikwidowac a nie nowe ladne reklamy

Zuza | 2021-01-24 09:17:33 napisał(a):

To jak to w koncu jest z tym zdejmowaniem bo widze ze juz po terminie a u niektorych osob nadal wisza

@zuza | 2021-01-24 10:59:52 napisał(a):

Przecież władza pokazała że przepisy nie dotyczą wszystkich. Zobaczymy czy prezydent da radę wyegzekwować zapisy ustawy. Ale trzeba pamiętać że najgorszą rzeczą jest brak konsekwencji

Wezyr | 2021-01-24 11:02:37 napisał(a):

Panie prezydencie, śnieg stopniał i śmieci na ulicach i chodnikach jest od groma.
Wziołby Pan worek i pospacerował po mieście, jak nie potrafisz pan od podległych służb wyegzekwować porządku w mieście. Proszę pamiętać o żywopłotach i terenach przy altanach śmietnikowych.

Skomentuj!


Ostatnie komentarze w serwisie