Na zlecenie Centralnego Portu Komunikacyjnego Sp. z o.o. firma Databout Sp. z o.o. realizuje Rozszerzone Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe dla projektu pn.: „Budowa linii kolejowej nr 84 na odc. Radom – Iłża – Kunów”. Celem opracowania jest przygotowanie dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla rekomendowanego przebiegu nowej linii kolejowej.
Pojawia się szansa na poprawienie oferty przewozowej dla rejonu Starachowic w kontekście poprowadzenia nowej linii kolejowej i Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jest jednak kilka wariantów, co może oznaczać, że samorządy będą konkurowały o przeciągnięcie szprychy na swoją stronę?
Inwestycja jest konsultowana z mieszkańcami poszczególnych gmin. W ubiegłym tygodniu odbyły się takowe w Starachowicach, jednak zainteresowania mieszkańców nie wzbudziły, ponieważ przyszło niewiele osób.
Nowa linia kolejowa z czterema torami do Starachowic prowadzona byłaby od strony gminy Mirzec, na której terenie projektowany jest m.in. 6-kilometrowy tunel. W Starachowicach włączono by ją do obecnej trasy pociągów Łódź Kaliska-Dębica. Najwięcej w kwestii budowlanej działoby się w okolicy ulicy Mieszała. Gdzie musiałaby być poprowadzona estakada nad budowaną obecnie północno-zachodnią obwodnicą Starachowic. Cztery tory doprowadzone do Starachowic, w naszym mieście na wysokości budynku dawnego dworca zachodniego przechodziłyby w dwa, co oznacza, że pociągi musiałyby zwolnić.
W trakcie konsultacji w Starachowicach między wierszami można było odczytać, że ludzie są raczej sceptycznie nastawieni do tej inwestycji, ponieważ po pozytywnej wypowiedzi mieszkanki Starachowic biorącej udział w konsultacjach, padła prośba ze strony prelegentów o wyrażenie tej opinii na piśmie, ponieważ większość ankiet zostało wypełnionych z negatywnymi uwagami.
Padały także pytania, dlaczego szprycha omija Skarżysko-Kamienna. W odpowiedzi zgromadzeni usłyszeli, że celem projektu nie jest tworzenie połączenia kolejowego, które już działa, a stworzenie nowej linii, tam gdzie mieszkańcy są wykluczeni komunikacyjnie.
Na stronie internetowej inwestycji zamieszczona została mapa interaktywna, gdzie można sprawdzić przebieg trasy i wpływ na poszczególne działki mieszkańców [LINK do MAPY]. Informacje można też uzyskać poprzez dedykowaną infolinię 539 188 404.
Dodane: 04.03.24 | Odsłony: 1479 | komentarze (12)CPK | 2024-03-04 11:09:05 napisał(a):
Pomysłodawcy CPK ( Horała i spółka) zmarnowali już wiele miliardów złotych głównie na wypłaty da "swoich" i niczego nie wybudowali . Trzeba się szybko wycofać z tego głupiego pomysłu i pozwolić ludziom dalej wypasać krowy w Baranowie..
D. | 2024-03-04 11:28:56 napisał(a):
Wezyr ma rację.
Kamcio | 2024-03-04 11:37:00 napisał(a):
PRzeciez to jest skandal ze kolej nie bedzie przebiegac przez starachowice tylko Ilze. Jak zwykle jestesmy poszkodwami i zeby dojechac do Warszawy bedzie trzeba sie przesiadac czy w Kunowie czy w Skarzysku. Bo w linie do Radomia i jej oplacalnosc to nie wierze ze to powstanie kiedykolwiek.
W Kunowie. | 2024-03-04 11:48:23 napisał(a):
Pociągi pospieszne się nie zatrzymają.
Do Wezyra | 2024-03-04 13:30:04 napisał(a):
Panie Wezyr,
I uważa Pan, że jak zrobią nitkę prze Iłżę to z automatu nie usuną/ograniczą pośpiesznych przez Starachowice? Trochę pomyślunku. Przecież wiadomo, że robi się celem przyspieszenia komunikacji, więc wiadomo, że kursy będą szły przez Iłżę.
A sprzeciw społeczny jest zawsze bo nigdy wszystkim się nie dogodzi. Kwestia rozmów i ogarnięcia tego jak najmniejszym niezadowoleniem mieszkańców.
Donald T | 2024-03-04 16:17:22 napisał(a):
Für Deutschland
Wezyr | 2024-03-04 16:46:22 napisał(a):
@Do Wezyra
Planowana szprycha eyglada tak : CPK – Grójec – Warka – Radom – Iłża – Ostrowiec Świętokrzyski – Stalowa Wola – Łętownia – Rzeszów – Sanok
Nie widzę przeciwskazań aby dojechać te kilkanaście kilometrów do Ostrowca.
Do Wezyra | 2024-03-04 17:47:30 napisał(a):
Szanowny Panie,
Przeciwskazań nie ma, można dojechać to fakt, ale patrząc troszeczkę szerzej i przyszłościowo może się okazać, że Starachowice będą pomijane w każdej większej inwestycji, ze względu na brak drogi ekspresowej (podejrzewam, że krajowa 9 prędzej czy później zostanie rozbudowana, druga strona to S7) czy kolei.
@ Wezyr | 2024-03-04 18:17:19 napisał(a):
Pólgodziny do Ostrowca czy nawet Iłży, czekanie na przesiadkę. No super. Wykluczenie transportowe miasta będzie większe. A po co wogóle jeżdzić do i ze Starachowic? Osoby, które nie chcą aby Starachowice były połaczone ze światem szybkim, wygodnym transportem są po prostu kretynami.
@ CPK - pomysł jest jeszcze sprzed ery PISu.
kier | 2024-03-04 19:30:29 napisał(a):
No i po co wam szprychy przecież mamy już hulajnogi a niedługo będziemy mieli rowery.
Janek | 2024-03-04 19:50:18 napisał(a):
decyzja już zapadła? i , przez Starachowice będzie przebiegała kolej dużych prędkości.Będzie to szprycha 7B, za Starachowicami skręci na MIrzec/ przystanek dla koleji regionalnej/potem Wierzbica i Radom. Na chwilę obecną nie przewiduje się przystanku w Starachowicach,ale kto wie ,jak będą tory tojuż łatwo o przystanek.
droga dwujezdniowa, czy to znaczy ze w kazdym...
a ja na przegraną z brodow. hehe... ciekawe...
a ja stawiam na przegranego z wąchocka
twoja edukacja też nie przyniosła efektów....
drogi przedmówco, zachęcam pana/panią do...
Wezyr | 2024-03-04 10:43:41 napisał(a):
Z tego co wiem przed budową szprychy jest duży opór społeczny w gminie Mirzec. My też nie musimy nic robić na siłę,bo mamy dobre połączenia kolejowe i nie ma sensu rozkopywać miasta kiedy jesteśmy w stanie z Starachowic dojechać do Warszawy poniżej 2h a do Krakowa w około 3 godziny. Jednak samorządowcy powini zadbać aby nasz dworzec wschodni nie wypadł z listy dworców przeznaczonych do remontu i ilość połączeń kolejowych nie spadła.