Młodzież, nauczyciele, rodzice, system, pandemia... Skąd słabe wyniki uczniów na maturach i egzaminach zawodowych w Starachowicach?

14915.nsmed

Do debaty nad raportem stanu powiatu starachowickiego za 2020 rok nie zgłosił się żaden mieszkaniec. Uwagi za to mieli radni, głównie z klubu Prawa i Sprawiedliwości. Jednym z głównych tematów  była oświata. Raport dostępny jest tutaj [kliknij]. 

- Pomimo, że jak piszecie państwo, podnoszona jest jakość kształcenia, to efektów nie widać. Można powiedzieć, że pandemia miała wpływ na wyniki matur - w jakimś stopniu można się zgodzić. Jednak nie możemy wszystkiego przerzucać na pandemię. Tak samo zdawalność egzaminów zawodowych. Ona od wielu lat jest na niezadawalającym poziomie. Apeluję o działania, by sytuację w oświacie poprawić - mówiła była starosta Danuta Krępa. 

- Szkoła to nie tylko uczniowie i nauczyciele, ale przede wszystkim również rodzice, którzy mają obowiązek z tą szkołą współpracować. Mamy totalny paraliż i zanik współpracy rodziców ze szkołą. To jest bardzo widoczne. Każdy czynny nauczyciel to powie. Szkoła, którą zastali w maju tego roku po okresie lockdown-u, to jest wrogie i nieprzyjazne środowisko. Zarówno dla samych uczniów, jak i nauczycieli. Niespecjalnie można się w tym wszystkim odnaleźć. To są też kwestie, które na długie lata zaważą na wynikach prac i będzie to problem nie tylko powiatu starachowickiego, ale ogólnopolski - powiedział radny Piotr Ambroszczyk

- Sytuacja jeśli chodzi o egzaminy zawodowe jest bardzo zła. Zwłaszcza jeśli chodzi o Zespół Szkół Zawodowych nr 3, ponieważ w ZSZ 1 i  ZSZ 2 - tam młodzież zdaje również egzamin maturalny i ma ścieżkę otwartą. Jeżeli ta młodzież nie będzie pracowała w zawodzie, jeżeli dyplom nie będzie im koniecznie  potrzebny do życia, to mogą dalej coś robić. Natomiast w Szkole Branżowej, jeżeli zdawalność jest 64%, to jest bardzo niska zdawalność - dodała radna Agnieszka Kuś. 

Wicestarosta Dariusz Dąbrowski, odpowiedzialny w Zarządzie Powiatu za oświatę powiedział, że powiat ma tworzyć warunki do funkcjonowania, natomiast za proces dydaktyczny, za realizację zadań pracy z młodzieżą, odpowiada sama szkoła i jest nadzorowana przez kuratorium oświaty. 

- Oczywiście jesteśmy zaniepokojeni wynikami matur czy egzaminów zawodowych. Rozmawiamy na ten temat z dyrektorami szkół. Nie pozostawiamy tutaj wolnej przestrzeni. Natomiast nie są to procesy, które w sposób łatwy, prosty także na szczeblu szkoły można rozwiązać - powiedział Dąbrowski, a następnie przedstawił radnym statystykę zdawalności matur w poprzednim roku szkolnym: 

I Liceum Ogólnokształcące - 95,27% 

II Liceum Ogólnokształcące -98,37%

III Liceum Ogólnokształcące - 76,47% 

Zespół Szkół Zawodowych nr 1 - 50,60 % 

Zespół Szkół Zawodowych nr 2 - ponad 80% 

Zespół Szkół Zawodowych nr 3, Liceum dla dorosłych - 28% 

Liceum Sportowe - 42%.

- O ile nie spodziewam się jakiejś rewolucji w tych dwóch ostatnich szkołach, to dla mnie niepojąca jest sytuacja przede wszystkim w ZSZ nr 1, który powinien osiągać lepsze wyniki. Problem z tymi wynikami wiąże się także z naborem do szkół. Cały proces kształtowania wyników w tym momencie się rozpoczyna i jeżeli do szkoły trafia stosunkowo słaba młodzież, a niestety trochę nasze szkoły przyzwyczaiły się do walki o ucznia za wszelką cenę, czyli nieważne czy on ma predyspozycje do tego, żeby kształcić się na poziomie z maturą czy też nie, byleby wypełnić klasy. (...) Problem dotyczący praktyk zawodowych, kształcenia zawodowego - myślę, że rok ubiegły był rzeczywiście szczególnie trudny. Ani w tej części praktyczniej nie udawało się realizować zajęć do końca, a przez ostatnie kilka miesięcy przygotowanie do sesji egzaminacyjnej zawodowej było praktycznie niemożliwe. Podzielam opinię pani Agnieszki Kuś - uczniowie podchodzą bardzo niefrasobliwie do egzaminów zawodowych. Odstępują od tych egzaminów, rezygnują, a najczęściej jest tak, że niepowodzenie przy pierwszym podejściu zniechęca ich i nie podchodzą wcale. To jest kłopot ogólnopolski, a system kształcenia zawodowego nie jest doskonały - powiedział Dariusz Dąbrowski.

Tegoroczne świadectwa zostaną przesłane do szkół przez okręgowe komisje egzaminacyjne do 5 lipca br. Tego samego dnia (5 lipca) ogłoszone zostaną również ogólnopolskie wyniki tegorocznego egzaminu maturalnego.

RemondisReklama 

Dodane: 02.07.21 | Odsłony: 1526 | komentarze (5)

Komentarze użytkowników

gość | 2021-07-02 10:53:17 napisał(a):

Przyczyną takiego poziomu edukacji w Starachowicach są w 80% słabi nauczyciele,ich poziom i sposób przekazywania wiedzy . Jedynym wyjściem jest likwidacja karty nauczyciela i związanych z nia bezsensownych przywilejów.

STASIO | 2021-07-02 11:07:39 napisał(a):

ZGADZAM SIĘ Z GOŚĆ W 100%

obiektywny | 2021-07-02 13:54:12 napisał(a):

do gość

Nie ma słabych nauczycieli, są mało ambitni uczniowie, samodyscyplina to dla nich czarna magia no i do tego w szkołach podstawowych dochodzą roszczeniowi rodzice.

Kto się będzie chciał uczyć to w każdej szkole się nauczy i zda co ma zdać bo taki ma pomysł na życie.... nic poza tym

gość | 2021-07-02 15:29:10 napisał(a):

Tak się kończą nieustanne działania developerskie, nigdy na pewno nic nie wiadomo co będzie jutro...

MiKi | 2021-07-02 15:32:28 napisał(a):

do obiektywny

Tak jak są słabi budowlańcy, słabi informatycy tak są słabi nauczyciele. Wielu nauczycielom brak wiedzy rozszerzonej z zakresu swojego przedmiotu. Niestety sam tego doświadczyłem w ubiegłym roku, kiedy posłuchałem lekcji online syna z zakresy informatyki i techniki.
Nauczyciele są bardziej roszczeniowi niż rodzice, ciągłe wolne, ciągłe zajmowanie się podwyżkami a nie uczniami. Cytat z życia "kur.. musze siedzieć w wakacje przez miesiąc na dyżurze z bachorami bo rodzice nie chcą się nimi zajmowac "

Skomentuj!
Aby dodać komentarz należy potwierdzić akceptację regulaminu
portalu www.starachowice-net.pl, klikając w kwadrat.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
System rejestruje adresy IP. Nadużycia związane z treścią
komentarzy można zgłaszać na: kontakt@starachowice-net.pl




Ostatnie komentarze w serwisie