Analizy pokazują, że tylko dwa samochody na dziesięć pojadą północną obwodnicą Starachowic

18332.nsmed

Radni Rady Miejskiej przyjęli stanowisko w sprawie przebiegu obwodnicy miasta w ciągu drogi krajowej nr 42 ulicami Kielecką, Aleją Niepodległości i Ostrowiecką. Zanim w trakcie obrad doszło do głosowania kilka osób zabrało głos przedstawiając swoje zdanie w tym temacie. 

Przypomnijmy, że rekomendowany dla GDDKiA do wykonania został wariant północny, jako przedłużenie obecnie budowanej północno-zachodniej obwodnicy za strefą z włączeniem do drogi krajowej nr 9 w Lubieni.

Jest to opcja najtańsza, jednak jak wynika z analiz, tylko dwa samochody na dziesięć wybiorą tą trasę, reszta i tak będzie jechała przez miasto. 

- Z ostatnich informacji wynika, że dla obwodnicy Starachowic został wybrany wariant północny, a nie po śladzie drogi krajowej nr 42, co w moim przekonaniu dla naszego miasta, gdyby tak się stało już konsekwentnie, to będzie żadne rozwiązanie. Dalej zostaniemy z problemami DK42, która dalej będzie przebiegała przez miasto. Dalej zostaniemy z problemem węzłów komunikacyjnych, które nie zostaną rozwiązane. Wiem, że osoby funkcyjne w powiecie lobbowały za tym rozwiązaniem północnym. Wiem, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prawdopodobnie nie kierowała się tu racjonalnością i tym, czy to będzie służyło społeczeństwu. Po śladzie „42” trochę dziwnie by się wtedy nazywała trasa „obwodnicą”, ale chodzi o rozwiązanie wielu spraw istotnych dla naszego miasta. Nikt mnie nie przekona, że osoby jadące w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego czy Tarnowa, że pojadą północną obwodnicą. Powinniśmy spotkać się z mieszkańcami, którzy nie są w części zadowoleni, gdyby ta droga przebiegała po obecnym śladzie. Pewnie część rzeczy wynika również z niewiedzy. Problem nie zniknie. Oni dalej będą mieszkać blisko ruchliwej drogi – powiedział radny Sylwester Kwiecień i dodał, że teoretycznie problem natężenia ruchu zostanie rozwiązany, a praktycznie nic się nie zmieni. 

- Bardzo dziękuję za tą inicjatywę dlatego, że przychodzi ona w odpowiednim momencie. W tej chwili GDDKiA rekomendowała do realizacji wariant północy obwodnicy Starachowic. Natomiast, to się nie zgadza z tym, o co aplikuje miasto Starachowice, czyli wariant przez miasto, jako ten, który jest najbardziej optymalny pośród przedstawionych. Wariant północny nie rozwiązuje nam problemów związanych z potokiem samochodów osobowych czy ciężarowych przejeżdżających przez miasto. Dane przedstawione przez GDDKiA pokazują, że po wybudowaniu obwodnicy po północnym śladzie, ruch samochodów przez miasto nie zmniejszy się. Popieram inicjatywę przyjęcia stanowiska Rady Miejskiej w zakresie budowy drogi przez miasto. Jest jeszcze nadzieja, że nowy rząd pochyli się nad tym apelem ze strony samorządu lokalnego – powiedział prezydent miasta Marek Materek i dodał, że miasto zadeklarowało w GDDKiA, iż pomoże w przygotowaniu terenów pod inwestycje w budownictwo jednorodzinne dla osób, które będą wysiedlane lub osiedlenie w budynkach wielorodzinnych, aby koszty społeczne były jak najniższe. Dodatkowo miasto zadeklarowało, że może wszystkie drogi serwisowe utrzymywać. 

- W wielu miastach europejskich buduje się specjalnie takie obwodnice przez miasto, żeby szybko wyprowadzić ruch. Natomiast odwrotny przykład, z pobliża, to obwodnica Ćmielowa. Ona jest, ale większość nadal jeździ przez Ćmielów, bo jest krócej. Tak samo w Mielcu. Dziwi mnie stanowisko GDDKiA, gdyż w trakcie konsultacji dyrektor będący tu na spotkaniu, sam potwierdził, że w tym wariancie północnym tylko 18% transportu drogowego pojedzie obwodnicą północą – powiedział Dariusz Grunt. 

Architekt miasta Marcin Bednarczyk przypomniał, że według założeń projektantów i wyliczeń wariant północny obwodnicy miałby kosztować około 500 milionów złotych. Natomiast wariant przez miasto 1,3 miliarda złotych. - Wariant przez miasto można zoptymalizować obniżając koszty budowy nawet do 900 milionów złotych – mówił architekt Marcin Bednarczyk. 

W trakcie głosowania nad stanowiskiem 15 radnych było ZA, nikt nie był przeciw, jedna osoba wstrzymała się od głosowania, cztery osoby były nieobecne w trakcie tego głosowania, mimo że zarejestrowały swoją obecność na początku obrad. 

Stanowisko Rady Miejskiej w Starachowicach w sprawie przebiegu obwodnicy miasta w ciągu drogi krajowej nr 42

W związku z trwającymi pracami nad wyborem wariantu budowy obwodnicy Starachowic, w ciągu drogi krajowej nr 42, poniżej przedstawiamy stanowisko Rady Miejskiej w Starachowicach, tj. organu stanowiącego samorządu Miasta Starachowice, którego inwestycja ta dotyczy w największym stopniu. Po wnikliwych analizach wszystkich opcji, wnioskujemy o wybór wariantu nr 1 – przebiegającego w śladzie obecnej drogi nr 42.

Przebudowa odcinka drogi krajowej nr 42 ujętego w rządowym programie „Budowy 100 obwodnic” jest dla Starachowic kluczowym zadaniem komunikacyjnym, które zakończy kilkudziesięcioletnie opóźnienie skomunikowania miasta i ważnego ośrodka przemysłowego Województwa Świętokrzyskiego. 

Jako samorząd miasta, do tej pory upatrywaliśmy dwie możliwości przebiegu drogi krajowej, odrzucając ze względów środowiskowych wariant południowy, tj.: warianty: pierwszy - przejście przez miasto („starodroże”) oraz wariant trzeci - północny (wykorzystujący w części budowaną obecnie obwodnicę w ciągu drogi wojewódzkiej

nr 744). Wskazanie preferowanego przebiegu dla mieszkańców miasta nie jest jednoznaczne. Już na spotkaniu konsultacyjnym zorganizowanym w czerwcu w Urzędzie Miejskim, ścierały się poglądy na ten temat. Protestują, co zrozumiałe, mieszkańcy nieruchomości położonych w pobliżu istniejącego przebiegu drogi. Dlatego, w celu wskazania jak najbardziej optymalnego przebiegu należy spojrzeć przede wszystkim na czynniki związane z rozkładem ruchu tranzytowego i docelowo-źródłowego. 

Kwestie społeczne, po podjęciu odpowiednio wcześnie działań, mogą w znacznym stopniu zostać zniwelowane. Gmina Starachowice jest w stanie zaproponować działki budowlane, które mogą być nabyte przez osoby wywłaszczane. Obecnie na terenie miasta budowane są prywatne osiedla mieszkaniowe, ale również Starachowickie Towarzystwo Budownictwa Mieszkaniowego zwiększa swój zasób mieszkaniowy. TBS ma możliwość wprowadzenia preferencji podczas przydzielania mieszkań dla osób wysiedlanych. 

Faktem jest, że wylot południowy (DW 756 w kierunku Nowej Słupi i Bodzentyna) ma nieco większe natężenie ruchu niż wylot południowo-wschodni (DK 42 w kierunku Ostrowca Św.). Przebieg przez miasto w dokumentach planistycznych funkcjonuje od dziesięcioleci i jest sytuacją zastaną. Również poprzednia koncepcja z uzyskaną decyzją środowiskową dla drogi GP zakładała przejście przez miasto. W świadomości mieszkańców droga równoległa do rzeki Kamiennej i linii kolejowej funkcjonuje od wielu lat. Mimo przebudowy, współczesne rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo oraz uciążliwości związane z hałasem spowodują, że droga mimo poszerzenia pasa drogowego i wzrostu ruchu miałaby mniej negatywny wpływ na środowisko przyrodnicze i społeczne, niż ma to miejsce obecnie.

Wariant północny nie rozwiązuje połączenia z drogą prowadzącą na południe od Starachowic. Z prognozy ruchu, wiemy, że na wschód od ul. Radomskiej (DW 744) do ul. Iłżeckiej ruch byłby - jak na standardy drogi krajowej – niewielki. Jedynym argumentem za budową obwodnicy północnej byłoby uwzględnienie przedłużenia jej do ul. Ostrowieckiej (w rejon skrzyżowania DK 42 i DW 756) co wymagałoby budowy kolejnego wiaduktu nad linią kolejową i rzeką Kamienną. 

Oczywistym jest, że przebieg przez miasto będzie musiał wiązać się z wyburzeniami

i wykupami nieruchomości, już dziś znajdujących się przy uciążliwej drodze. Budowa obwodnicy północnej w zakładanym kształcie niewiele poprawi środowisko przy

ul. Kieleckiej i Al. Niepodległości, ponieważ ruch docelowo-źródłowy, a także tranzytowy na południe będzie się odbywał właśnie tymi ulicami, zwłaszcza, że dwupasmowa obwodnica Wąchocka kończy się na granicy administracyjnej miasta, a w Starachowicach Dolnych w ciągu dwóch lat ma być wybudowany wiadukt nad linią kolejową co właśnie wzmocni atrakcyjność przejazdu tymi ulicami. Nie bez znaczenia jest fakt, że w wariancie „starodroża” wybudowana byłaby pełnoprawna obwodnica podmiejskich struktur osadniczych: dzielnicy Michałów oraz wsi Kuczów i Styków. Natomiast wariant północny odcinałby miasto od zasobów leśnych Puszczy Iłżeckiej w pobliżu największych osiedli mieszkaniowych, w tym nowego osiedla na ok 200 mieszkań.

W imieniu lokalnej społeczności samorządowej prosimy, aby do dalszego opracowywania koncepcji uwzględniono wariant przebiegający „starodrożem”, czyli przejście przez Starachowice wykorzystując korytarz ulicy Kieleckiej, alei Niepodległości oraz częściowo ulicy Ostrowieckiej.

Dodane: 03.03.24 | Odsłony: 4593 | komentarze (34)

Komentarze użytkowników

Wezyr | 2024-03-03 10:16:25 napisał(a):

Kto konkretnie w Starostwie z osób funkcyjnych lobbował za niekorzystnym dla Starachowic rozwiązaniem?
Dlaczego to robił? Czy te osoby poniosły konsekwencje? Czy też są na Materkowelych listach i nadal są członkami zarządu Powiatu.
Wariant przez miasto to skok cywilizacyjny i ,,kop,, gospodarczy dla Starachowic.

kierowca | 2024-03-03 10:19:31 napisał(a):

Bardzo misie podoba zachowanie 4 radnych , co się będą narażać , lepiej udać że ich nie ma a dietę i tak się weżnie. Ciekaw czy wiecie jak się takie zachowanie nazywa????

Lumbago | 2024-03-03 10:32:56 napisał(a):

Przecież wszechinżynier, Da Vinci z Suchedniowa Jurko Jureczko jest zafascynowany pociągnięciem obwodnicy połnocnej do Lubieni.

Do Wezyr | 2024-03-03 10:34:37 napisał(a):

Krystian, jak cię nie lubię tak, masz rację tylko ogromna rozbudowa DK42 przez miasto ma sens. to ponad 1 000 000 000 zł, ale to byłaby najwiękdza inwestycja w dziejach miasta, a nawet województwa.

TST | 2024-03-03 11:15:31 napisał(a):

Radni bezradni którzy wstrzymują się od głosu powinni być wydaleni w trybie natychmiastowym

Nik | 2024-03-03 13:04:09 napisał(a):

Wybory samorządowe za pasem,jest temat na żer,tylko że mieszkańcy kieleckiej i niepodległości to też społeczność tego miasta,starsi nie mogący się bronić ale ten teren nigdy nie był widziany przez władze miasta,ani kiedyś ani dzisiaj.Zaorac ,starych pod mostu budować autostradę ku chwale rozwojowi gospodarczemu

kin | 2024-03-03 13:32:46 napisał(a):

oczywiście,że wysiedlić. Kilku starych dziadów od 2005 roku blokuje tą inwestycję !

Nik | 2024-03-03 13:37:17 napisał(a):

Masz rację,stare dziady ,ale za to ty będziesz zawsze piękny i młody i będziesz śmigał swoim np .BMW po autostradzie wschód zachód,dobrego dnia.

Uffff | 2024-03-03 15:39:59 napisał(a):

Wezyr to V kolumna Marka

Mieszkaniec... | 2024-03-03 20:19:40 napisał(a):

Witam. Według planów dwóch południowych wersji oddzielaja mnie od swiata, dojścia do cywilizacji, drogi, autobusu. Będę musiał iść Ok kilometra by móc przejść przez obwodnicę, natomiast blizej będzie przejście dla zwierząt... tak oto prosty człowiek stoi poniżej zwierzyny .... brawo rządzący....

normalny | 2024-03-03 20:27:40 napisał(a):

Całę miasto zbudowano i fabrykę, dróg nie brakowało, choć lduzi mieszkało wiećej niż dziś! Teraz chorzy umysłowo samorzadowcy przy biernosci i letargu wiekszość mieszkańców dewastuja co się da: las , rzekę, budynki zamieniając wszystkow drogę. Czas skończyć z szaleństwem betonozy i patologicznym przerostem ruchu samochodowego!Mamy prawo żyć w czystym otoczeniu, jak nasi poprzednicy, gdzie droga jest na drodze a nie wszędzie!

mieszkaniec al,niepodległości | 2024-03-03 21:51:55 napisał(a):

nie dla "obwodnicy przez miasto" wariant północny jest najlepszy ,gdzie niby mieli by się podziać starsi co im wyburzą lub "obwodnica"będzie metr od płotu , ludzie dorabiali się całe życie a teraz co podczas budowy domy się porozlatują kto niby za to zapłaci

król julian | 2024-03-04 06:20:58 napisał(a):

już widzę te miljony elektryków pędzących obwodnicami i nakładającymi kilkanaście, może dwadzieścia kilka km, kiedy dla takiego auta te km mogą być kwestią dojechania do celu :D

RPA | 2024-03-04 08:37:12 napisał(a):

Drodzy państwo spokojnie , nic z tego nie będzie. To tylko temat zastępczy.

Wezyr | 2024-03-04 08:40:06 napisał(a):

Zobaczcie Państwo jakim nieszczęściem dla Starachowic są Materki.
Za chwilę nie będziemy mieli żadnej północnej obwodnicy. Jeden Materem syn zmądrzał i chce ją budować jak należy, drugi ojciec rolnik,handlarz patelniami forsuje wariant północny, który jest tylko wywawaleniem w błoto kilkuset milionów złotych! Za chwilę rząd wykreśli z listy naszą obwodnicę.

Nik | 2024-03-04 09:10:57 napisał(a):

To w jakim celu buduje się północną obwodnicę,czy celem nie było odciążyć ul.Radomska z ruchu ciężkich samochodów ,jakoś to wszystko pomieszane,a teraz to trzeba zakończyć co się zaczęło czyli dokończyć obwodnicę wariantem północnym i dać już spokój ludziom mieszkającym ul kielecka niepodległości.

Mieszkanka | 2024-03-04 09:28:27 napisał(a):

Proszę zatrudnić dobrego urbanistę a nie architekta. Od planowania wszelkiej przestrzeni są urbaniści a nie architekci.

Gienek | 2024-03-04 09:45:30 napisał(a):

zapraszam bez-radnych do pomieszkania parę tygodni przy ul. Kieleckiej, Al. Niepodległości zobaczymy co wtedy powiedzą. Łatwo jest mieszkać z dala od problemu a decydować jak będzie u kogoś innego.Jeden Materek mnie wysiedli a od drugiego mam kupić dom....?
Panie Sylwestrze tylko Pan przejmuje się losami mieszkańców - dziękuję, wdzięczność i uznanie wyrazimy (mieszkańcy) za moment w wyborach samorządowych.

xyz | 2024-03-04 11:29:51 napisał(a):

tusk już zakończył budowę obwodnic

Kebuicaj | 2024-03-04 14:06:54 napisał(a):

BRAWO,brawo - nareszcie rozsądne stanowisko.
To nie TRANZYT korkuje Starachowice. Miasto nie potrzebuje obwodnicy północnej ani południowej. Potrzebna jest arteria po starym śladzie, (wariant_1), która płynnie wprowadzi i wyprowadzi ruch lokalny w godzinach szczytu. Cały płaskowyż z wioskami od Bodzentyna do Nowej Słupi ciąży ku Starachowicom i ma problem aby wjechać i wyjechać. Podobnie jest z obsługą ruchu północ-południe– tylko wariant_1 rozwiązuje obydwa problemy łącznie z tranzytem. Potrzebna jest kontynuacja Obwodnicy Wąchocka – drogi dwupasmowej, tranzytowej. Projekt budowy łącznika do drogi nr 9 w Młynku jest najgorszym pomysłem (wycinka lasu, blokada wędrówek zwierząt, wprowadzenie dodatkowego ruchu w jednopasmową drogę w terenie zabudowanym.), a tranzyt i tak wybierze drogę prosto przez Starachowice do Rudnika. Jest okazja dobrego skomunikowania miasta dwupasmową drogą i upłynnienia ruchu lokalnego pod tytułem Obwodnica Starachowic – jest szansa którą trzeba wykorzystać tj. zbudować w miarę bezkolizyjną arterię pt.”Obwodnica Starachowic”. Przedsięwzięcie pt. „Obwodnica Starachowic” nie może zakończyć się leśną przecinką która niczego nie rozwiązuje. Teraz będzie podejmowana decyzja – mieszkańcy Starachowic nie pozwólcie się zaczarować i nie dajcie się wykpić oszczędnym rozwiązaniem PÓŁNOCNEJ obwodnicy.

Nik | 2024-03-04 14:30:29 napisał(a):

Coś kosztem kogoś,czy tak ma być? Akurat mi pasuje obwodnica północną a nie arteria przez miasto dla Bodzentyna czy Pawłowa.Jak mieszkańcom okolicznych wiosek nie pasuje to niech jeżdżą do Kielc a nie do Staracowic

mieszkaniec al,niepodległości | 2024-03-04 14:50:04 napisał(a):

do Kebuicaj -to zwierzęta mają mieć lepiej niż ludzie mieszkający wzdłuż ulicy weż się zastanów co ty piszesz jak napisał ktoś wyżej pomieszkaj sobie przy jeszcze bardziej ruchliwej ulicy to ci się żyć odechce pamiętaj obwodnica omija miasto a nie przecina miasto na pół

Mieszkanka | 2024-03-04 16:13:45 napisał(a):

Nie wiem czy jest jeszcze w Polsce takie miasteczko do , którego wjeżdżają zestawy z z ogromnymi drzewami a obok chodnik i matki z wózeczkami. Strach patrzeć. Mam nadzieje, że gdy zostanie uruchomiona północna obwodnica stosownymi znakami drogowymi, nadtąpi zakaz wjazdu ciężkich zestawów do miasta. Tak powinno być. Tam gdzie spacerują ludzie nie ma mowy aby wzdłuż chodników przejeżdżały ogromne zestawy. Przykład : Rondo Kaczyńskiego. Masakra.

Luna | 2024-03-04 18:03:52 napisał(a):

Nie wiem dlaczego najtaniej zawsze wychodzi przez las ?

Mieszkaniec | 2024-03-04 18:36:37 napisał(a):

Najlepiej wyburzyć ludziom domy bo przecież droga musi iść.

Lokator | 2024-03-04 18:39:04 napisał(a):

Oczywiście, że wyburzyć. Droga jest potrzebna.

Nik | 2024-03-04 19:03:24 napisał(a):

Lokatorze droga już jest ,coś ci nie pasuje? może zbyt wąska a może zbyt zurbanizowana?

Lucek do Gienek | 2024-03-04 21:04:02 napisał(a):

Przecież to radny Kwiecien proponował ,żeby obwodnica była przez miasto,zamiast proponowanej która omijała Starachowice od północy.

Do nik | 2024-03-04 21:53:24 napisał(a):

DK 42 wymaga totalnej przebudowy, burzyć, burzyć i budować drogę konkretną

Jacek | 2024-03-05 12:31:55 napisał(a):

Zróbmy autostradę przez miasto, po to żeby Tiry mogły szybciej dotrzeć z punku A do punktu B.
NIE dla tranzytu przez miasto. Chcę czyste powietrze w mieście.

mieszkanka | 2024-03-05 13:12:43 napisał(a):

Popieram! Wiadomo, że wszystkich domów na Al. Niepodległości i Kieleckiej nie wyburzą a ludzie będą mieli dwupasmówkę przed oknami bo żeby poszerzyć drogę wiadomo, że zrobią to kosztem prywatnych działek. Gdyby przy tych ulicach mieszkał jakiś radny to oczywiście lobbowałby za innym wariantem a tak ludzie tam są skazani na takie opinie jak Lokatora, których niestety nie obchodzi los innych. Nawet jeśli powstanie ta droga to w większości domy przy Al. i Kieleckiej tam pozostaną. Niestety.

Nik | 2024-03-05 20:01:57 napisał(a):

No cóż,społeczności ale niepodległości i kieleckiej nikt z radnych nie reprezentuje,dosłownie nikt.Jestesmy potrzebni tylko podczas wyborów,wtedy są uśmiechy,uściski dłoni,potem nikt nas nie zna i już nic nam się nie należy,nawet słup elektryczny wywalony ponad 1,5 toku temu przy niepodległości nie został postawiony bo niby dla kogo?Zapomniana i zbyteczna dzielnica tylko dla podatków .pamiętamy.

do krystka | 2024-03-05 20:13:32 napisał(a):

ile osob slyszalo slowa bydlo ?

X | 2024-03-06 19:42:52 napisał(a):

W jaki sposób zostały przedstawione analizy, na podstawie "nikt mnie nie przekona" i moim zdaniem? Bo w tekście nie znalazłem konkretów? Kolejne pytanie, poprowadzenie tranzytu przez miasto jest szansą na co, na dłuższy powrót do domu?
W Kielcach przez miasto biegnie DK74. Mieszkałem w jej okolicach przez kilka lat i jedyne co udało mi się zauważyć, to ogromne korki i problemy z komunikacją w godzinach szczytu.

Skomentuj!
Aby dodać komentarz należy potwierdzić akceptację regulaminu
portalu www.starachowice-net.pl, klikając w kwadrat.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
System rejestruje adresy IP. Nadużycia związane z treścią
komentarzy można zgłaszać na: kontakt@starachowice-net.pl




Ostatnie komentarze w serwisie