To, że z ogrodzeń znikną banery reklamowe, to nie wszystko. Czy Twoja reklama jest legalna?

14136.nsmed

Nieco ponad dwa tygodnie mają mieszkańcy Starachowic na dostosowanie się do tzw. uchwały krajobrazowej, zwanej także uchwałą reklamową. Póki co można odnieść wrażenie, że starachowiczanie czekają do ostatniej chwili, ponieważ nie widać zmian w tym zakresie w przestrzeni miejskiej, poza tymi, które poczynił Urząd Miejski, zdejmując ze swoich ogrodzeń banery. 

Przypomnijmy, że w 2019 roku radni Rady Miejskiej uchwalili przepisy w ramach tzw. ustawy krajobrazowej. Mieszkańcy Starachowic mają czas do 6 stycznia 2021 roku na dostosowanie się do lokalnych zasad w sprawie sytuowania reklam. To, że z ogrodzeń mają zniknąć banery reklamowe, to nie wszystko. Uchwała krajobrazowa reguluje m.in. to jakiej wielkości mają być szyldy reklamowe, ile szyldów może mieć dana firma. Rzecz dotyczy nie tylko właścicieli firm, ale również prywatnych budynków, na których umieszczane są tablice reklamowe. Gro z nich musi zniknąć.

Właściciele firm, mieszkańcy mogą zapoznać się z treścią uchwały reklamowej, która jest zamieszczona na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Starachowicach www.bip.um.starachowice.pl w Zakładce Urbanistyka i Planowanie Przestrzenne – Uchwała reklamowa, poprzez kontakt mailowy: urbanistyka@starachowice.eu lub telefoniczny: 41 273 82 15 lub 41 273 82 11.

Na łamach portalu publikowaliśmy artykuł z przykładowymi zdjęciami reklam z terenu miasta wraz z wyjaśnieniem magistratu co do legalności poszczególnych afiszy. Czytaj więcej [kliknij].

Kary finansowe

- Właściciele terenów i obiektów, na których będą zlokalizowane reklamy, które nie spełniają wymogów tzw. uchwały reklamowej otrzymają wezwania do ich usunięcia. Jeżeli w wyznaczonym terminie reklamy nie zostaną usunięte niestety będziemy zmuszeni naliczyć, określone w ustawie, kary finansowe. Wysokość i sposób naliczania kar definiują dwie ustawy tj: Ustawa  o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych - mówi w rozmowie z portalem rzecznik Urzędu Miejskiego Iwona Tamiołło. 

Rada Miejska w Starachowicach nie określiła wysokości stawek części zmiennej i stałej opłaty reklamowej, podstawą do naliczenia kar będą stawki zawarte w art. 19 Ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, czyli:

- stawka części stałej opłaty reklamowej 2,59 zł dziennie,

- stawka części zmiennej opłaty reklamowej 0,23 zł od 1 m2 pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służących ekspozycji reklamy dziennie.

- Apelujemy do właścicieli nieruchomości, na których zlokalizowane są urządzenia reklamowe o zapoznanie się z treścią uchwały reklamowej oraz, w razie konieczności, dostosowanie ich do jej zapisów - dodaje rzeczniczka magistratu. 

Viva UbezpieczeniaReklama

Zgodnie z przepisami Ustawy  o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, art. 37d:

1.

Podmiot, który umieścił tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe niezgodne z przepisami uchwały, o której mowa w art. 37a uchwała w sprawie sytuowania obiektów małej architektury i reklam ust. 1, podlega karze pieniężnej.

2.

Jeżeli nie jest możliwe ustalenie podmiotu, o którym mowa w ust. 1, karę pieniężną wymierza się odpowiednio właścicielowi, użytkownikowi wieczystemu lub posiadaczowi samoistnemu nieruchomości lub obiektu budowlanego, na których umieszczono tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe.

3.

Karę pieniężną wymierza, w drodze decyzji, wójt (burmistrz, prezydent miasta).

4.

Karę pieniężną wymierza się od dnia, w którym organ wszczął postępowanie w sprawie, do dnia dostosowania tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego do przepisów, o których mowa w ust. 1, albo usunięcia tablicy lub urządzenia.

5.

W przypadku, gdy w dniu wydania decyzji, o której mowa w ust. 3, tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe nie są zgodne z przepisami, o których mowa w ust. 1, w decyzji tej określa się:

1)

wysokość kary pieniężnej za okres od dnia wszczęcia postępowania w sprawie do dnia wydania decyzji, oraz

2)

obowiązek dostosowania tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego do przepisów, o których mowa w ust. 1, albo usunięcia tablicy lub urządzenia.

6.

Decyzja, o której mowa w ust. 5, podlega natychmiastowemu wykonaniu w części dotyczącej obowiązku, o którym mowa w ust. 5 pkt 2.

7.

Po wykonaniu obowiązku, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, organ określa, w drodze decyzji, wysokość kary pieniężnej za okres od dnia wydania decyzji, o której mowa w ust. 5, odpowiednio do dnia dostosowania tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego do przepisów, o których mowa w ust. 1, albo usunięcia tablicy lub urządzenia.

8.

Wysokość kary pieniężnej ustala się jako iloczyn pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służącej ekspozycji reklamy, wyrażonej w metrach kwadratowych oraz 40-krotności uchwalonej przez radę gminy stawki części zmiennej opłaty reklamowej, o której mowa w art. 17a opłata reklamowa ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1170), powiększony o 40-krotność uchwalonej przez radę gminy stawki części stałej tej opłaty, za każdy dzień niezgodności tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego z przepisami, o których mowa w ust. 1.

9.

Jeżeli rada gminy nie określiła wysokości stawek opłaty reklamowej, o których mowa w ust. 1, wysokość kary pieniężnej ustala się jako iloczyn pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służącej ekspozycji reklamy, wyrażonej w metrach kwadratowych oraz 40-krotności maksymalnej stawki części zmiennej opłaty reklamowej, o której mowa w art. 19 stawki opłat lokalnych, zasady ich poboru i płatności pkt 1 lit. h ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, powiększony o 40-krotność maksymalnej stawki części stałej opłaty reklamowej, o której mowa w art. 19 stawki opłat lokalnych, zasady ich poboru i płatności pkt 1 lit. g tej ustawy, za każdy dzień niezgodności tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego z przepisami, o których mowa w ust. 1.

10.

Jeśli kształt urządzenia reklamowego uniemożliwia wyznaczenie pola powierzchni służącej ekspozycji reklamy, o którym mowa w ust. 8 lub 9, wysokość kary pieniężnej zależy od pola powierzchni bocznej prostopadłościanu opisanego na urządzeniu reklamowym.

11.

Kara pieniężna stanowi dochód gminy.

Dodane: 21.12.20 | Odsłony: 1524 | komentarze (10)
Tagi:

Komentarze użytkowników

Cobretti | 2020-12-21 09:01:23 napisał(a):

Uchwała w takiej postaci straciła swój cel i sens. To już jakieś szaleństwo, że trzeba usuwać eleganckie wewnętrzne reklamy w budynkach prywatnych pod rygorem kary. Gdzie teraz jest Konstytucja, gdzie ochrona własności prywatnej? Ja uważam, że to w części niedoróbka urzędnicza przegłosowana bezkrytycznie przez radnych. Z egzekwowaniem kar nakładanych przez gminę może być poważny problem i ich utrzymanie w sądzie może nie być takie proste. Uchwała dopiero wchodzi w życie a najwyrazniej już wymaga wielu wyjaśnień i poprawek.

neo | 2020-12-21 11:18:35 napisał(a):

Wreszcie.

Gość | 2020-12-21 12:29:02 napisał(a):

Starachowice staja sie miastem przyjaznym dla przyjezdnych i ukladu. Reszta mieszkancow robi za maszynke do produkcji kasy, zeby utrzymac rozpasaną administracje. Reklama firmy zła, ale podatki z jej prowadzenia juz są cacy.

Cobretti | 2020-12-21 12:35:47 napisał(a):

Z tą uchwałą to jest jak z tym facetem, który chciał produkować drut ale ciągle wychodził mu tylko drut kolczasty...

Do Corbetti | 2020-12-21 12:59:59 napisał(a):

No ale czego można spodziewać się po bezrefleksyjnej radzie? wszystko przeyklepia co tylko materek na stół wyłoży. Nie zdziwilbym sie jak okaze sie ze uchwala jest niezgodna z prawem.

Cobretti | 2020-12-21 13:13:24 napisał(a):

Nikt jej nie skarżył bo niewielu ją czytało i termin był odległy, teraz może jest czas na nieco spóznioną refleksję.

widzenia | 2020-12-22 08:00:53 napisał(a):

Może niektórzy wkalkulowali koszt w kary w koszty reklamy. Reklama w dobrym miejscu potrafi dużo kosztować. W dodatku jeśli znikną inne reklamy, to te, które zostaną będą jeszcze bardziej widoczne.

BIcyklista | 2020-12-22 09:51:20 napisał(a):

Ścieżka rowerowa w rynku też jest nielegalna. ha ha I te wszystkie obostrzenia covidowe i jakoś to tam funkcjonuje. Z tymi reklamami też tak będzie, bo kto to będzie sprawdzał. A jak komuś przypadnie w zaszczycie spotkać się z urzędnikiem po kontroli proponuje do sądu i swojej racji nie odpuszczać. Ponieważ takie buble i wytwory polityczno-urzędnicze tylko i wyłącznie działają na szkodę mieszkanca-ów. Co jest niezgodne z prawem.

demokrata | 2020-12-22 10:16:29 napisał(a):

Tygrysek wisi od wyborów na skrzyżowaniu ulicy Radomskiej i 1-go Maja i niech sobie wisi ani mnie to grzeje ani ziębi.Zgadzam się że jak są jakieś stare porwane reklamy powinien być nakaz ich zmiany lub usunięcia nic poza tym.Nikt mi nie będzie rozkazywał co ja mam wieszać na swoim płocie czy stawiać na swojej działce.

@demokrata | 2020-12-22 11:20:57 napisał(a):

To tylko zawieś sobie od strony ogródka

Skomentuj!
Aby dodać komentarz należy potwierdzić akceptację regulaminu
portalu www.starachowice-net.pl, klikając w kwadrat.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
System rejestruje adresy IP. Nadużycia związane z treścią
komentarzy można zgłaszać na: kontakt@starachowice-net.pl




Ostatnie komentarze w serwisie