Sprawdź, czy Twoja reklama jest legalna. Masz czas do 6 stycznia 2021

14076.nsmed

W 2019 roku radni Rady Miejskiej uchwalili przepisy w ramach tzw. ustawy krajobrazowej. Mieszkańcy Starachowic mają czas do 6 stycznia 2021 roku na dostosowanie się do lokalnych zasad w sprawie sytuowania reklam. To, że z ogrodzeń mają zniknąć banery reklamowe, to nie wszystko. 

Uchwała krajobrazowa, nazywana też uchwałą reklamową reguluje m.in. to jakiej wielkości mają być szyldy reklamowe, ile szyldów może mieć dana firma. Rzecz dotyczy nie tylko właścicieli firm, ale również prywatnych budynków, na których umieszczane są tablice reklamowe.

Gro z nich musi zniknąć przed 6 stycznia 2021 roku.  

Kończy się czas przejściowy, jaki miasto dało mieszkańcom na dostosowanie się do zapisów tzw. uchwały krajobrazowej. Uchwała ta dzieli miasto na strefy:

strefę A, w której znajdują się: Rynek wraz z przyległymi ulicami, Szlakowisko i Park Miejski, teren wokół zbiorników wodnych „Lubianka” i „Pasternik”, tereny Wielkiego Pieca, tereny centrum, położone między al. Armii Krajowej a ul. Staszica;

oraz strefę B – pozostałą część miasta.

Na terenie strefy A zabrania się stosowania tablic i urządzeń reklamowych za wyjątkiem stojaków typu „menu” bądź typu „potykacze” (tzw. koziołki reklamowe) w czasie otwarcia lokalu. Zakazuje się również reklam w formie banerów na budynkach i umieszczania reklam na ogrodzeniach. Natomiast zezwala się na umieszczanie szyldów a więc tablic i urządzeń reklamowych informujących o działalności prowadzonej na nieruchomości, na której ta tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe się znajdują. Mogą być one umieszczane na budynku równolegle bądź prostopadle do ściany frontowej.

W strefie B zakazuje się umieszczenia reklam na m.in.: ogrodzeniach, terenach cmentarzy, mostach i wiaduktach, drzewach i w zasięgu ich koron, budowlach infrastruktury technicznej, takich jak latarnie czy słupy.

W uchwale określono szczegółowe zasady umieszczania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych niebędących szyldami, zarówno jako obiektów wolnostojących, jak również na budynkach.

Właściciele firm, mieszkańcy mogą zapoznać się z treścią uchwały reklamowej, która jest zamieszczona na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Starachowicach www.bip.um.starachowice.pl w Zakładce Urbanistyka i Planowanie Przestrzenne – Uchwała reklamowa, poprzez kontakt mailowy: urbanistyka@starachowice.eu lub telefoniczny: 41 273 82 15 lub 41 273 82 11.

W strefie A firmy będą mogły mieć szyld, którego wielkość nie będzie mogła przekroczyć 5% powierzchni elewacji. Co to oznacza? Firmy, które mają większy szyld reklamowy, muszą go zmienić i dopasować do przepisów. Jeśli przykładowo przedsiębiorca w Rynku ma szyld i witryny oklejoną folią reklamową, będzie musiał folię usunąć. 

Na podstawie kilku poniższych zdjęć zobrazujemy, które reklamy muszą zostać usunięte, a które mogą zostać. 

Viva UbezpieczeniaReklama

Interpretacja została wykonana przez pana Karola Zawłockiego - Inspektora w Referacie Urbanistyki i Planowania Przestrzennego Urzędu Miejskiego w Starachowicach.

Rynek wraz z przyległymi ulicami położony jest w Strefie I  i zgodnie z zapisami uchwały reklamowej w strefie pierwszej zabrania się stosowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych m.in. na elewacjach budynków i budowli. W związku z powyższym tablica reklamowa powinna zostać usunięta.

Rynek wraz z przyległymi ulicami położony jest w Strefie I  i zgodnie z zapisami uchwały reklamowej w strefie pierwszej zabrania się umieszczania reklam m.in. na elewacjach budynków i budowli. W związku z powyższym reklama (folia na szybach) powinna zostać usunięta. Odnośnie szyldu – dopuszczalne jest sytuowanie szyldu o powierzchni nie większej niż 5% powierzchni elewacji, które należy umieszczać jedynie w zakresie pierwszej kondygnacji, między linią wyznaczoną przez krawędzie okien tej kondygnacji a linią wyznaczoną przez dolne krawędzie okien kondygnacji wyższej. Dopuszcza się umieszczenie maksymalnie 2 szyldów dla każdego rodzaju prowadzonej działalności. Uchwała nie określa ilości potykaczy, a jedynie ich wymiary, powierzchnię ekspozycji, rodzaj materiałów z których zostały wykonane i miejsce ich sytuowania (par. 7 Uchwały)

Budynek na zdjęciu położony jest w Strefie II, dla której obowiązują bardziej liberalne zasady. Dopuszcza się sytuowanie tablic i urządzeń reklamowych na elewacjach budynku  w maksymalnie 25% ich powierzchni, z zastrzeżeniem obowiązku spełnienia ustaleń szczegółowych (par. 6 ust. 1 Uchwały)

Zabrania się sytuowania urządzeń reklamowych (czyli m.in. banerów) na ogrodzeniach.

Wszystkie reklamy z ogrodzenia powinny zostać usunięte. Zarówno te wykonane z materiału banerowego, jak i tablice z trwałego materiału. Reklama wolnostojąca, trwale związana z gruntem a nie przymocowana do ogrodzenia, dopuszcza się jej sytuowanie.

Plakaty wyborcze

- Głównym założeniem uchwały reklamowej jest uporządkowanie przestrzeni publicznej oraz usunięcie nieestetycznych reklam. Szczegółowe regulacje co do możliwości sytuowania plakatów i haseł wyborczych określają zapisy Kodeksu wyborczego. Uchwała reklamowa w swej treści nie rozróżnia reklam na reklamy komercyjne (dotyczące prowadzonych działalności) i reklamy wyborcze. W związku z powyższym – zgodnie z założeniami uchwały – banery wyborcze zgodne z kodeksem wyborczym powinny być również dostosowane do zapisów uchwały reklamowej. Po przyjęciu przez Radę Miejską w Starachowicach uchwały reklamowej w grudniu 2019 r., pojawiły się w obiegu prawnym orzeczenia, które wskazywały, że uchwały reklamowe winny różnicować reklamy wyborcze od innych reklam. W związku z powyższym – w celu jasnego i precyzyjnego określenia zasad sytuowania reklam wyborczych – uchwała reklamowa zostanie w tym zakresie doprecyzowana - mówi Karol Zawłocki z Urzędu Miejskiego. 

Dodane: 08.12.20 | Odsłony: 1976
Tagi:

Komentarze użytkowników

USA | 2020-12-08 09:31:20 napisał(a):

Ja mam pytanie .Mamy coś własnego i robić z tym co nam się rzewnie podoba.Czy mamy tylko własność na papierze za którą musimy płacić podatki.Czy nadal jest to komunizm czy kapitalizm.

Demokracja | 2020-12-08 09:49:51 napisał(a):

Przestrzeń w Rynku i przyległych ulicach najlepiej uporządkowałby na wstępie zakaz parkowania.

Lukasz Kowalski | 2020-12-08 10:12:30 napisał(a):

Niech sie szanowna rada zajmie smogiem a nie pierdolami!

lena | 2020-12-08 11:59:43 napisał(a):

Bardzo dobra decyzja. Bez wydawania pieniędzy wygląd miasta się zmieni.
A smog to olbrzymi problem i mam wrażenie, że jest gorzej niż było. Staż miejska już sobie chyba temat odpuściła.

Mieszkanka | 2020-12-08 12:32:28 napisał(a):

Straż Miejska reaguje błyskawicznie na telefony. Ale cóż więcej może. Ilość kopciuchów niezmienna. Dobrze, że zima jak na razie trochę odpuszcza. Ciekawe czy przez UM jakiekolwiek zostały podjęte działania w tym celu? A w ogóle czy są plany w tym temacie? Czy są fundusze?

Adela | 2020-12-08 13:00:18 napisał(a):

Jeśli w budynku jest pięcioro wynajmujących ,to każdy ma prawo mieć szyld.Informacja, że wolno,aby były dwa szyldy jest nielogiczna. Płacimy bardzo wysokie podatki od nieruchomości i mamy prawo zarządzać swoją własnością

Mam nadzieję,że przed wyborami będzie zakaz wywieszania podobizn kandydatów

Jan | 2020-12-08 14:20:46 napisał(a):

Przez te reklamy miasto wygląda jak slums

Cobretti | 2020-12-08 15:21:17 napisał(a):

A w ogóle to uchwała jest niedopracowana. Dziwne, że nikt się nie zastanowił i ją przegłosowali. Ale w sądach już te numery z niedoróbkami ,które mogą powodować sankcje nie przejdą.

Balecowicz | 2021-01-14 09:46:09 napisał(a):

Ustaw koliduje z konstytucja i prawem własności

Balcerowicz | 2021-01-14 09:49:19 napisał(a):

Rozumiem że należy uporządkować taki teren jak jakim jest rynek miasta ale pozostałe tereny na których są budynki gdzie jest prowadzona działalność gospodarcza to chyba jest przesada,
Proszę więc aby radni zastanowili się nad zwolnieniem z podatku o nieruchomości przedsiębiorców.

Skomentuj!


Ostatnie komentarze w serwisie