KIM JEST NEON?

7488.nsmed

18 kwietnia ruszają nowe loty z Portu Lotniczego RADOM. SprintAir zaoferował podróżnym lecącym z Radomia cztery kierunki: Berlin i Pragę w cenie od 149 zł oraz Gdańsk i Wrocław w cenie od 99 zł. Bilety można nabyć na stronie przewoźnika (www.sprintair.eu), jak i na stronie Portu Lotniczego RADOM.

Dla wielu osób podróż samolotem oraz sama wizyta na lotnisku wciąż jest stresująca, dlatego warto przyjrzeć się z bliska mechanizmowi portu lotniczego.

Każdy port lotniczy do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje całej rzeszy wykwalifikowanych pracowników, którzy współpracując ze sobą tworzą jeden organizm zapewniający bezpieczeństwo, komfort i sprawną obsługę pasażerom i statkom powietrznym.

Pasażerowie wsiadający do samolotu często zastanawiają się kim jest „człowiek w słuchawkach i odblaskowej kurtce”. O tym kim jest koordynator rejsu, czyli tzw. neon opowie Specjalista ds. Public Relations i… neon w Porcie Lotniczym RADOM – Remigiusz Mazur:

Praca koordynatora rejsu (KR) rozpoczyna się w momencie startu samolotu z lotniska, z którego leci do Radomia. Lotnisko startu wysyła do naszego Portu Lotniczego depesze, na których podstawie koordynator wie m.in. ilu pasażerów leci danym samolotem, w którym bagażniku znajdują się bagaże, czy na pokładzie są pasażerowie wymagający specjalnej asysty czy też jaka jest planowana godzina przylotu do Radomia. KR informuje pracowników obsługi płytowej o ilości bagaży na przylocie, planowanej ilości bagażu na odlocie oraz podpisuje instrukcję załadunku (tzw. Load Instruction Report), na podstawie której przeprowadzany jest załadunek samolotu.

Kiedy samolot wyląduje wszystkie służby muszą być w gotowości. Po ustawieniu samolotu na płycie i wyłączeniu świateł antykolizyjnych, koordynator rozpoczyna pracę z samolotem. Najpierw musi podłączyć do samolotu tzw. headset, który zapewnia komunikację z załogą – wita się z kapitanem, informuje o podłączeniu GPU (agregatu prądotwórczego) i podstawieniu podstawek pod koła. Następnie udaje się na walkaround, czyli inspekcję wizualną po przylocie, która ma na celu sprawdzenie, czy na kadłubie nie ma żadnych uszkodzeń, które mogły powstać podczas obsługi samolotu na lotnisku wylotu lub w trakcie lotu. W tym czasie pracownicy obsługi płytowej rozstawiają pachołki ostrzegawcze wokół statku powietrznego (m.in. przed silnikami). Po inspekcji walkaround koordynator nadzoruje prace wykonywane przy samolocie – wyładunek/załadunek bagażu, podjazd/odjazd autobusu, wysiadanie/wsiadanie pasażerów na pokład i pozostaje w stałej łączności radiowej ze wszystkimi służbami. W międzyczasie ustala z kapitanem dokładną godzinę rozpoczęcia boardingu, dostarcza załodze dokumentację lotu – listę pasażerską, arkusz wyważeniowy, dane pogodowe oraz inne dokumenty, które są wymagane przez poszczególnych przewoźników. To właśnie neon podpisuje się pod dokumentami dostarczanymi do samolotu, dlatego tak ważne jest, by wykonywał swoją pracę rzetelnie, gdyż na lotnisku nie można pozwolić sobie na pomyłkę.

Kiedy pasażerowie są już na pokładzie a samolot jest gotowy do odlotu, sprzęty obsługi naziemnej odjeżdżają od statku powietrznego a KR po raz kolejny wykonuje inspekcję walkaround, sprawdzając tym razem, czy podczas obsługi naziemnej nie doszło do uszkodzeń poszycia. Jeśli wszystko jest w porządku ponownie podłącza headset i asystuje kapitanowi w procedurze odpalenia silników. Następnie na znak kapitana daje sygnał pracownikom obsługi płytowej, by odłączyli GPU i wyjęli podstawki spod kół. Kiedy spod samolotu odjedzie GPU neon pokazuje kapitanowi czy wszystko jest „OK”, by mógł odkołować i żegna się machając.

Odlot samolotu nie jest jednak końcem pracy koordynatora, gdyż musi wysłać na lotnisko docelowe depesze, takie same jakie otrzymał na przylot, czyli m.in. mówiącą o załadunku, ilości pasażerów, czasie startu i przewidywanym czasie lądowania a także uzupełnia dokumenty wewnętrzne i statystyki.

Koordynator rejsu musi spełniać kilka podstawowych warunków, m.in.: bardzo dobrze znać język angielski, umieć pracować w zespole, pod presją czasu, mieć doświadczenie w pracy u agenta obsługi naziemnej, mieć podzielność uwagi i być dyspozycyjnym.

Neon musi czasem reagować na nietypowe zdarzenia i umieć poradzić sobie z sytuacją kryzysową a działać może tylko w oparciu o procedury wewnętrzne i te dostarczane przez przewoźnika, gdyż nawet proces podjazdu sprzętu obsługi naziemnej jest ściśle określony.

Fot. Bartłomiej Nogaj - EPRA Spotters

Art. sponsorowany

Dodane: 18.03.16 | Odsłony: 13822

Komentarze użytkowników



Ostatnie komentarze w serwisie