Do władz miasta Starachowice w sprawie smogu. LIST OTWARTY

12015.nsmed

- Temat smogu jest bardzo na czasie. W Starachowicach jest beznadzieja w zajęciu się tą sprawą przez władzę. Z budżetu gminy przeznaczono na 2019 r. 18 tys. zł na dofinansowanie wymiany pieców i panele. W Gazecie Krakowskiej znalazłam artykuł dotyczący walki ze smogiem w podkrakowskiej gminie wiejskiej: „Samorząd gminy Wielka Wieś w tym roku przeznaczył na wymianę pieców prawie 1,6 mln zł. Inwestycje dotyczące zakupu nowoczesnych urządzeń grzewczych z gminnym dofinansowaniem w swoich domach zrobili właściciele 117 gospodarstw.” - napisała w wiadomości do                                                                                               Redakcji działaczka społeczna Maria Derra. 

Ponawiam mój list otwarty ze stycznia 2019, na który nie było żadnej reakcji władz miasta - dodaje w liście Maria Derra. 

LIST OTWARTY: 

W Starachowicach, jak w wielu innych polskich miastach, normy zanieczyszczeń powietrza są nagminnie, wielokrotnie przekraczane, co zasadniczo wpływa na stan naszego zdrowia.

Miasta podejmują wielorakie działania, aby zjawisko smogu minimalizować.

Wspaniałym przykładem jest miasto Kraków, które już w bieżącym roku nie będzie zatruwane toksycznym dymem z domowych palenisk.

Mieszkańcy Starachowic czują się niedoinformowani w sprawie działań władz miejskich dotyczących tej problematyki. Bardzo prosimy o przekazanie do publicznej, ogólnodostępnej wiadomości, planów i strategii władz miejskich na 2019 rok oraz lata następne, związanych z działaniami zmierzającymi do ograniczenia smogu w naszym mieście.

Interesują nas wszystkie działania, a zwłaszcza związane z udziałem mieszkańców, dotyczące wymiany pieców, instalacji OZE, doprowadzenia gazociągów, czy miejskiej sieci c.o. oraz wysokość i warunki dostępności środków z budżetu miasta na współfinansowanie tych przedsięwzięć.

Prosimy również o informację, czy miasto dysponuje wykazem pieców węglowych funkcjonujących na dzień dzisiejszy w Starachowicach oraz czy w jakikolwiek sposób monitoruje tempo ich wymiany na ekologiczne, przez samych właścicieli.

Fot. Archiwum Starachowice-Net.pl

Dodane: 14.11.19 | Odsłony: 541

Komentarze użytkowników

Samorządowiec | 2019-11-14 08:55:14 napisał(a):

Czy Rada Miejska musnęła choćby temat smogu w mieście, po to was wybraliśmy, abyście zajmowali się skutecznie istotnymi problemami mieszkanców! Nie ma obecnie ważniejszej sprawy niż dążenie do jak najszybszego ograniczenia zatruwania powietrza, wszak chodzi o nasze życie i zdrowie. W budżecie miasta na 2020 rok należy przeznaczyć duże środki finansowe, aby wesprzeć mieszkańców znacznie skuteczniej niż dotychczas, w trudnych i kosztownych przedsięwzięciach związanych z wymianą pieców.

ekolog | 2019-11-14 09:00:52 napisał(a):

Gmina wiejska przeznaczyła na wymianę kopciuchów 1,6 mln, a miasto Starachowice 18 tys., ktoś tu sobie kpiny robi z mieszkańców. Proponuję zorganizować wielką manifestację i wymusić działania adekwatne do sytuacji. Ciekawe ile pieców możnaby wymienić zamiast idiotycznego napisu Starachowice i alejek dla wielbicieli spalin na Wyszyńskiego?

Mieszkaniec | 2019-11-14 09:17:53 napisał(a):

A czemu to gmina ma sponsorować komuś wymiane pieców. Jest rządowy program to że jest biurokratycznie do bani to inna sprawa. Czy mnie ktoś dokładał jak ocieplałem do zmieniałem piec. Wszystkim wsxystko dawać. Jest w urzedzie otworzony punkt można iść kwity złożyć. Na rynku jest mase nowych pieców i technologi. Kupic drona do badania spalin z kominów i rąbać kary finansowe. Proste. A nie dawać pieniądze bo biedni. Nie stać cie na utrzymanie domu sprzedaj kup kawalerke i mieszkaj. I tyle w temacie

Marian | 2019-11-14 09:23:38 napisał(a):

Miszkaniec, zgadzam si z Tobą w 100%. Brak reakcji straży miejskiej na zgłoszenia, powoduje że ludzie palący byle czym czują się bezkarni.

do mieszkańca | 2019-11-14 09:36:51 napisał(a):

100% racji. Właściciele domków, którzy we własnym zakresie zmienili ogrzewanie np na gaz, elektryczne, ocieplili dom itp -powinni przez jakiś okres nie płacić podatków. Panie Prezydencie proszę mieć to na uwadze.

JanDal | 2019-11-14 09:41:42 napisał(a):

Miasto raczej nie może wyegzekwować od mieszkańców wymiany pieców skoro w 99% mieszkań socjalnych należących do miasta (ul.Robotnicza i podobne) są właśnie takie kopciuchy.

do Mieszkaniec i Marian | 2019-11-14 09:41:55 napisał(a):

Skuteczna walka ze smogiem wymaga wielkiej międzyludzkiej solidarności, wszak oddychamy tym samym zatrutym powietrzem. Tu jest właśnie wielka rola do odegrania przez kreatywną, przyjazną ludziom władzę samorządową.

Starachowiczanin | 2019-11-14 10:09:52 napisał(a):

Najlepiej to dać menelom, alkoholikom i nierobom, co tylko dzieci potrafią "tworzyć" 500 plus, mieszkania socjalne i jeszcze im piece wymienić a człowiec co próbuje coś sam osiągnąć tylko musi za to wszystko płacić... Jak już to, to wszystko powinni otrzymać ludzie, którzy się starają, pracują za gów..ane pieniądze...

Gość | 2019-11-14 11:51:49 napisał(a):

Przykładem kopciuchów jest ul. Wierzbowa, tam nagminnie spala się śmieci, a przecież na tej ulicy mieszka pan ze Straży Miejskiej i co?????

Adrian | 2019-11-14 12:02:19 napisał(a):

Pis zabral sporo pieniedzy samorzadom, Starachowice stracili z subwencji 3 mln zł, przeglosowano wyzsze podatki zeby zmniejszyc dziure budzetowa, zapomnijcie o jakimkolwiek dofinansowaniu z budzetu gminy ludzie

do Adrian | 2019-11-14 12:54:38 napisał(a):

Walka ze smogiem to powinien być priorytet dla każdej mądrej władzy samorządowej. Po co nam kolejne siłownie, czy błyskotki miejskie aby umrzeć w lepszej formie i nastroju??? Powinien się odezwać u wszystkich instynkt samozachowawczy!

do Gość | 2019-11-14 13:00:50 napisał(a):

Dopóki gmina się nie uktywni i sama nie zacznie na swoich nieruchomościach postępować zgodnie z prawem, to Straż Miejska będzie tylko markować robotę, nie zacznie przecież od karania swojego pracodawcy. Dotyczy to nie tylko smogu, ale i np. utrzymania porządku. Jakby do mnie przyszedł miejski Strażnik, że nie dbam, zgodnie z prawem, o czystość przy swojej posesji, to natychmiast zaprowadziłabym go w milion miejskich terenów zapuszczonych na maksa. Tak to niestety działa, żeby wymagać od innych, trzeba zacząć od siebie, co w przypadku samorządu jest oczywistością, ale jak widać nie w Starachowicach.

popieram mieszkaniec... | 2019-11-14 13:13:12 napisał(a):

w pełni popieram! czemu miasto ma płacić za wymianę pieców? kogo nie stać, niech idzie do bloku...najgorsze te pojedyncze domy stare między blokami, ale smrodzą...i nikt tego nie widzi??? kiedyś dzwoniłem, ale ciągle słyszałem, że to jak rozpalają...nawet nikt nie sprawdził...to teraz mam gdzieś, zamykam okna i już:(

do gość | 2019-11-14 13:45:02 napisał(a):

Osiedle Wierzbowa to kotlina tak jak Kraków.To jest dolina rzeki Kamiennej,z północy miasta i południa zbierają się wszystkie zanieczyszczenia (nauka fizyki).Bardzo dużo domów ma ogrzewanie gazowe ( mój też bo koszt ogrzewania identyczny jak węglem a ile mniej pracy) i co ? I nic.Pan ze staży miejskiej smogu nie przegoni.

realista | 2019-11-14 15:08:09 napisał(a):

Nasza władza samorządowa bez doświadczenia, wiedzy i choćby odrobiny pokory nie ogarnie problemu smogu. Ale policzyć kopciuchy w mieście, to chyba nie przerasta ich możliwości? Można poprosić senior patrol, albo społeczników o pomoc w tej sprawie. Tylko trzeba po prostu chcieć na poważnie traktować mieszkańców i ich istotne problemy. Mając zinwentaryzowanych trucicieli należy opracować realną strategię walki ze smogiem, stworzyć odpowiednie zachęty i wsparcie, niekoniecznie tylko finansowe, uświadamiać ludzi jak groźnym zjawiskiem jest smog i działać metodycznie rok w rok, zmienić priorytety wydatkowe (odpuścić np. kwiatki na słupach, przesadne iluminacje świąteczne, nadęte i kosztowne dni Starachowic, kolejne fontanny, których utrzymanie jest bardzo kosztowne, gale disco polo i wiele innych bzdetów), a efekty będą z całą pewnością. Ważne, aby społeczeństwo obywatelskie zaczęło egzekwować własciwe wykonywanie obowiązków przez wybranych przedstawicieli.

Mieszkanka Wierzbowej | 2019-11-14 15:17:30 napisał(a):

Do przedmówcy - i to jest bardzo mądry pomysł tylko jak wprowadzić w życie.Najbardziej czynnym radnym jest Sylwester Kwiecień. Może przeczyta komentarz i przedstawi pomysł na sesji.

Do reslisty | 2019-11-14 15:47:34 napisał(a):

100% racji. Do tego trzeba niestety dorosnąć. Bo jakiż to wizerunek w oparach smogu. Kwiatki, bratki i stokrotki owszem ale to zakrawa na głupi żart w stronę mieszkańców, gdy musimy być skazani na celowe trucie.

ala | 2019-11-14 15:48:17 napisał(a):

Władza ma ten problem w nosie. Sami musimy zwracać uwagę sąsiadom którzy palą "gumiakami". Tu chodzi o zdrowie

Ciekawe | 2019-11-14 17:41:54 napisał(a):

Ciekawe, czy Pani Derra będąc kierownikiem
Wydziału Gospodarki Komunalnej dysponowała wykazem pieców węglowych i co zrobiła w sprawie walki ze smogiem ??? Zapomniał wół jak cielęciem był ...Teraz troszczy się o powietrze i zadaje pytania jak dziecko z podstawówki żeby tylko zaistnieć w mediach.

Grzeniaczek | 2019-11-14 18:07:12 napisał(a):

Moi rodzice złożyli wniosek 2 lata temu do urzędu miasta w sprawie dofinansowania na panele fotowoltaiczne. 300zl audyt teraz wpłacone 2000zl zaliczki i co. I nic. Przez dwa lata nie mam paneli na dachu. Takie jest dbanie o środowisko w naszym mieście. Umiesz liczyć liczę na siebie.

Mieszkanka | 2019-11-14 18:15:14 napisał(a):

Personalne wycieczki na nic. Problem jest coraz większy. Kopciuchy domowe to jedno a drugie to spaliny z kilkudziesięcioletnich samochodów, które masowo dzień w dzień nawiedzają nasze miasto. Brak już miejsc postojowych jest tego ewidentnym potwierdzeniem. Co z obwodnicą ? Co z bezkolizyjnym wyjazdem z dolnych? Gdzie wiadukt ? itd. Na przestrzeni ok. 30 lat totalnie nic nie zrobiono w tych tematach. Po co komu kawiarenka, punkt widokowy i multum alejek gdy dookoła smog. Strach wyjść z obawy przed zatruciem. Mniej politikierki a troszeczkę faktycznego myślenia i coś do kurki nędzy zróbić wreszcie.

do Ciekawe | 2019-11-15 08:43:24 napisał(a):

Kiedy ta pani była Naczelnikiem o smogu nikt nie słyszał, a ponadto nie podlegały jej sprawy ochrony środowiska, gdyż zajmował się tym osobny wydział. Jak chcesz zaistnieć w mediach to droga otwarta, ale z czym do ludzi??? Bardzo dobrze, że jeszcze są jednostki nie bojące się zawalczyć o normalność w tym mieście. Upomina się też o zdrowe powietrze dla ciebie nienawistniku!!!

urzędnik | 2019-11-15 09:03:46 napisał(a):

www.wroclaw.pl/portal/wroclaw-bez-smogu - to są działania godne naśladowania, władzo miejska Starachowic obudź się z letargu!!!

do mądrali | 2019-11-15 20:20:25 napisał(a):

Łatwo się mądrować, ogrzewanie gazem to wydatek około 1 tys. zł miesięcznie w sezonie grzewczym. Gdyby ceny były niższe ludzie już dawno wybrali by ekologię.

Meszkańcy | 2019-11-18 09:07:57 napisał(a):

Z niecierpliwością oczekujemy na odpowiedź władz miasta na przedstawiony list!

Skomentuj!


Ostatnie komentarze w serwisie